"Blogg in" - digitalt meningsskapande i förskolan

Digitalt meningsskapande i förskolan

Vårt andra utvecklingsmål är digitalt meningsskapande i förskolan

I Lpfö18 står det att ”utbildningen ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen”.

Barnen ska introduceras för digitala verktyg och utforska dess sfär med allt vad det innebär. Idag är det digitala samhället ett faktum och förskolan har därmed ett viktigt uppdrag i att lägga grunden för fördjupningen i senare skolgång.

Vi använder de digitala verktygen som ett komplement till den undervisning vi bedriver. Barnen använder appar som ”Puffarna” där barnen får lära sig mer om känslor. Appen förstärker och ger mer tydlighet i vårt arbete med värdegrunden.

Våra blue-bots (robot med bluetooth) har hjälpt barnen att inte bara lära sig om enklare programmering utan även att bistå lillebror mus att hitta sin syster. Barnen har programmerat blue-botsen att via en bana ta sig till storasyster.


Vi har även närmat oss diskussioner om att det är viktigt att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digitalisering. När vi har arbetat med ”green screen” har vi pratat om vad som är äkta och vad som är manipulerat. Vi har fotograferat barnen när de sitter i en luftballong, men gör de verkligen det? Såklart inte! Det gröna skynket har hjälpt oss att komma in i ett fantasiland där det ter sig vara äkta med i själva verket så lurar skynket oss. Både vi och barnen har väldigt roligt ihop när vi skapar lustfyllda miljöer i appen.

Barnen är även delaktiga i skapandet av bloggens inlägg. Ibland sitter de med när pedagogerna skriver ett inlägg och då synliggörs deras reflektioner allteftersom de hinner bearbeta våra tidigare undervisningar och att de får nya insikter.


Populära inlägg