Blogg in- Sagans magiska möjlighet till språkutveckling på snigeln

 

Sagans magiska möjlighet till språkutveckling


Som är ett av våra utvecklingsmål, där vi tillsammans på förskolan arbetar utifrån en gemensam bok, där vi låter barnens tankar och idéer styra våra projekt. Vi arbetar detta läsår med Sven Nordqvist bok som heter ”var är min syster?” och varje blad i denna bok har färgrika och livliga bilder. Boken handlar om en lillebror som har blivit av med sin storasyster, han letar efter henne och i sin jakt på sin storasyster besöker han många platser.

Vi startade vårt projekt genom att sätta upp bilder på lillebror inne på avdelningen och ute på gården för att väcka barnens intresse. Här började barnen ställa frågor om vem dessa möss var och varför mössen var här. Därefter projicerade vi upp omslaget av boken och reflekterade över omslaget tillsammans. Senare anordnade vi en teater där de båda mössen kom på besök och där storasyster försvann. Barnen fick i uppdrag att hålla utskick efter storasyster och att skapa kikare för att bättre kunna hitta henne. Dessa tog barnen med sig när vi gick på promenader. På promenaderna letade vi efter spår och tittade i våra kikare ifall vi kunde se storasyster någonstans. Det var först här som deras riktiga intresse för boken och karaktärerna ägde rum. Efter det här har det kommit brev från storasyster och det har även hittats fotspår på avdelningen och ost från kylen som har blivit uppätet. Ett tag efter det här flyttade även storasyster in på förskolan, barnen fick i uppdrag att hitta hennes dörr med hjälp av sina kikare, vilket barnen så klart gjorde. 


Det som stod ut och genast blev ett samtalsämne var regnbågen och luftballongen. Det var här vårt arbete med fenomenet regnbågen tog fart. Under arbetet med regnbågen började vi med att visa hur en regnbåge ser ut på riktigt genom att visa upp ett klipp, vi frågade barnen hur en regnbåge blir till och tog reda på svaret tillsammans med barnen. Därefter skapade barnen egna regnbågar och vi gjorde en stor tillsammans på avdelningen. Därefter gjorde vi några experiment och vårt arbete med regnbågen avslutades därefter med ett sista experiment.  

Vi projicerar upp boken några gånger i veckan och reflekterar över bilderna. När vi reflekterar tillsammans med barnen frågar vi frågor som hur, var, när, vem och ibland varför, detta för att utveckla barnens svar och detta hjälper deras språkutveckling. Vi läser boken flera gånger i veckan, utomhus, i helgrupp och i mindre grupper. I mindre grupper blir det ett ypperligt tillfälle att låta alla barn komma till tals. Även läroplanen betonar vikten av högläsning och att det är främjande för barns språkutveckling. Bilderna i boken inbjuder till dialoger mellan barnen där barnen får upp ögonen för olika saker som de samtalar om. Barnen kommer med olika hypoteser om var storasyster tagit vägen och deras tankar brukar vi skriva ner så inget glöms bort och så att vi kan återkomma till dessa vid annat tillfälle. Varje blad från boken skriver vi ut och sätter upp på vår projketvägg inne på avdelningen, på det sättet hålls boken vid liv och är tillgänglig för barnen även när vi inte läser. 


Med vårt utvecklingsmål vill vi att (både inomhus och utomhus)

  Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att stimuleras i sin språkutveckling

  Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta högläsningens/berättandets magi, genom att utforska och samtala om olika typer av berättelser, bilder och texter

  Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta och skapa en flerspråkig lärmiljö där olika kulturer och levnadsvillkor synliggörs, samt ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov

  Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta en variation av olika estetiska uttrycksformer

Språkutveckling pågår när

  Barnen kommunicerar och uttrycker sig verbalt, via kroppsspråk, skriftspråk/lekskrift, TAKK
  Barnen kommunicerar, leker, reflekterar och ställer frågor utifrån de berättelser, bilder och texter de bearbetat i sin utbildning
  Barnen visar nyfikenhet för varandras olika språk, samt visar empati, förståelse och medkänsla för varandras olikheter
  Barnen spontant kommunicerar och uttrycker sig via olika estetiska uttrycksformer

 

Populära inlägg