"Blogg in" - En dag på Nyckelpigan

En dag på Nyckelpigan         



06.15                   Vi öppnar på avd. Nyckelpigan

 

07.30-08.30        Frukostbuffé

De barn som redan har ätit frukost och de som väntar på att få äta frukost har aktiviteter (ex. leka med lera, lägga pussel, rita, bygga med lego) på Nyckelpigan. Ett par barn i taget äter frukost inne på Kaninen. De barn som äter får en lugn stund eftersom det inte sker en massa avbrott då lämningarna sker på Nyckelpigan. Efterhand som barnen har ätit upp så går de in på Nyckelpigan och det fylls på med barn som ännu inte har ätit. Klockan 08.30 avbryter vi våra aktiviteter och går in på respektive avdelning. Vi ser gärna att de barn som ska äta frukost hos oss kommer senast 08.15 så att de hinner äta i lugn och ro.

 

08.30-11.00        Samling och utevistelse

Samlingen är ett viktigt inslag i vår verksamhet. Det skapar gruppkänsla, en gemenskap, i barngruppen och alla barn blir sedda. Vi har samling varje dag där strukturschema är ett dagligt inslag. Vi berättar ingående om vad som kommer att hända under dagen och med detta visar vi behovstecken, dvs tecken för olika ord. Strukturschema är viktigt för att skapa förståelse och tydlighet över dagen. Behovstecken är en bra inkörsport till språket. Det är ett sätt att utöka kommunikationen hos barnen. Vi brukar på samlingen sjunga, läsa bok, använda QR-koder. Vi pratar även om vår projektbok och har samlingar utifrån barnens intresse med utgångspunkt i boken ”Var är min syster?”

 

11.00-11.30        Lunch

Ingrid i köket lagar vår utsökta mat. Ni kan via Instagram men även via bloggen följa vad hon gör i köket och titta på matsedeln.

 

11.30-14.00        Sovvila och uppevila

De barn som sover gör det i ett avgränsande rum medan de barn som är vakna har aktiviteter på Nyckelpigan. Vi gör olika saker varje dag, och vi lyssnar till vad barnen vill göra. Ibland har vi gympa, läser bok, bygglek etc.

 

14.00-14.30    Mellanmål

 

14.30-17.30    Aktiviteter/lek

Leker gör vi mycket tillsammans och inte bara på eftermiddagen. I läroplanen står det

”Lek ska ha en central plats i utbildningen. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning”.

Som ni kan utläsa av citatet så lär sig barnen mycket i leken. Det som är viktigt för barnen att känna till är lekens regler (samförstånd, ömsesidighet och turtagande) och detta arbetar vi kontinuerligt med på Nyckelpigan. Vi läser mycket ur de tio små kompisböckerna som lär barnen mycket om det sociala samspelet, där de lär sig att ta hänsyn till varandra.

 

17.30                 Förskolan stänger

Populära inlägg