"Blogg in" - En dag på Nyckelpigan
En dag på Nyckelpigan
06.15 Vi öppnar på avd. Nyckelpigan
07.30-08.30 Frukostbuffé
De barn som redan har ätit frukost och de som väntar på att
få äta frukost har aktiviteter (ex. leka med lera, lägga pussel, rita, bygga
med lego) på Nyckelpigan. Ett par barn i taget äter frukost inne på Kaninen. De
barn som äter får en lugn stund eftersom det inte sker en massa avbrott då
lämningarna sker på Nyckelpigan. Efterhand som barnen har ätit upp så går de in
på Nyckelpigan och det fylls på med barn som ännu inte har ätit. Klockan 08.30
avbryter vi våra aktiviteter och går in på respektive avdelning. Vi ser gärna att
de barn som ska äta frukost hos oss kommer senast 08.15 så att de hinner äta i
lugn och ro.
08.30-11.00 Samling
och utevistelse
Samlingen är ett viktigt inslag i vår verksamhet. Det skapar
gruppkänsla, en gemenskap, i barngruppen och alla barn blir sedda. Vi har
samling varje dag där strukturschema är ett dagligt inslag. Vi berättar
ingående om vad som kommer att hända under dagen och med detta visar vi
behovstecken, dvs tecken för olika ord. Strukturschema är viktigt för att skapa
förståelse och tydlighet över dagen. Behovstecken är en bra inkörsport till
språket. Det är ett sätt att utöka kommunikationen hos barnen. Vi brukar på
samlingen sjunga, läsa bok, använda QR-koder. Vi pratar även om vår projektbok
och har samlingar utifrån barnens intresse med utgångspunkt i boken ”Var är min
syster?”
11.00-11.30 Lunch
Ingrid i köket lagar vår utsökta mat. Ni kan via Instagram
men även via bloggen följa vad hon gör i köket och titta på matsedeln.
11.30-14.00 Sovvila
och uppevila
De barn som sover gör det i ett avgränsande rum medan de
barn som är vakna har aktiviteter på Nyckelpigan. Vi gör olika saker varje dag,
och vi lyssnar till vad barnen vill göra. Ibland har vi gympa, läser bok,
bygglek etc.
14.00-14.30 Mellanmål
14.30-17.30 Aktiviteter/lek
Leker gör vi mycket tillsammans och inte bara på eftermiddagen. I läroplanen står det
”Lek ska ha en central plats i utbildningen. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning”.
Som ni kan utläsa av citatet så lär sig barnen mycket i
leken. Det som är viktigt för barnen att känna till är lekens regler
(samförstånd, ömsesidighet och turtagande) och detta arbetar vi kontinuerligt
med på Nyckelpigan. Vi läser mycket ur de tio små kompisböckerna som lär barnen
mycket om det sociala samspelet, där de lär sig att ta hänsyn till varandra.
17.30 Förskolan stänger