"Blogg in" - Sagans magiska möjligheter till språkutveckling

Sagans magiska möjligheter till språkutveckling

Ett av våra utvecklingsmål är sagans magiska möjligheter till språkutveckling. I Lpfö18 betonas det att högläsningen främjar barnens språk. Högläsning är återkommande på vår avdelning, vi läser ofta och mycket. Barnen möter högläsningen på olika sätt där de oftast är producenter istället för konsumenter. Vi utgår ifrån ”lässtrategierna” (se bild nedan) när vi läser och utifrån sagoböckernas magiska bilder så kan barnen berätta vad de tror kommer att hända i texten.


Under läsåret 2021/2022 är det boken ”Var är min syster?” av Sven Nordqvist som står i centrum. Boken har rikt illustrerade bilder, färgglada och detaljrika. I korta drag handlar boken om en mus som letar efter sin storasyster som ständigt är på språng. Vi får med hjälp av bilderna ge oss iväg på ett hisnande äventyr i jakt på syster mus. Vi har läst färdigt boken först i april/maj år 2022 så det är en spännande väntan för barnen att få veta vad som händer med musens storasyster. 

Innan vi började med projektet visade vi framsidan av boken. Barnens reflektioner och tankar är viktigt för att föra projektet framåt. Det ger oss nya infallsvinklar och vi kan utforma vår undervisning utifrån barnens intresse. I september hade vi en gemensam projektuppstart där lillebror och storasyster mus kom på besök. Vi har haft lillebror mus på besök under ett antal tillfällen. Vi har skapat en magisk plats där barnen har kunnat åka luftballong tillsammans med kompisar men även tillsammans med musen. Då bokens centrala handling är en bortsprungen syster så har vi pratat om hur man går tillväga när man går vilse. Vi pratade om att det är viktigt att stanna kvar på samma plats och låta mamma och pappa hitta barnet, Barnen menade även att brandmannen och polisen kan hjälpa till. Vi har ännu bara läst ett par sidor i boken och vi är ännu i startgroparna av vårt projekt men barnen har fattat intresse för familjekonstellationer och boende. De upptäckte att ”vargen” bodde i ett träd och då började vi prata om hur och var vi bor, och var djur kan bo men även vem vi bor tillsammans med.

Populära inlägg