Hur ser en familj ut?
Under våra projektstunden ger vi barnens tankar och funderingar stort utrymme för hur vi planerar vad vi ska göra för att uppmuntra dem. När vi undersökte vem musen var så frågade vi barnen om
Varför musen är ensam på bilden? Vad den tittar på?
Barnens tankar var många men här kommer en sammanfattning:
"Den letar efter sin mamma och pappa"
"Den kollar på vattnet"
"Den är ledsen för att den kommit bort från sin mamma och pappa"
"Den har gått vilse"
Barnen fick också fundera kring vem detta var:
Men barnen var snabbt överens om att detta var syskonet till den andra musen. Detta är alltså bror mus och det är syster mus som är borta.När vi sedan började läsa boken så frågade vi barnen vem den här karaktären var, och vad den hade för roll i förhållande till de andra två mössen:
"dem är döda"
"Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor.
Det svenska samhällets ökande internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald. Kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar"
Barnen fick berätta hur deras egna familjesituationer såg ut och dem fick skapa sina på olika papper. Barnen började med att rita sig själva sedan sina familjer och hur de bodde.