Hur ser en familj ut?

 Under våra projektstunden ger vi barnens tankar och funderingar stort utrymme för hur vi planerar vad vi ska göra för att uppmuntra dem. När vi undersökte vem musen var så frågade vi barnen om 


Varför musen är ensam på bilden? Vad den tittar på?

Barnens tankar var många men här kommer en sammanfattning: 

"Den letar efter sin mamma och pappa"
"Den kollar på vattnet"
"Den är ledsen för att den kommit bort från sin mamma och pappa"
"Den har gått vilse"

Barnen fick också fundera kring vem detta var: 

Men barnen var snabbt överens om att detta var syskonet till den andra musen. Detta är alltså bror mus och det är syster mus som är borta. 

När vi sedan började läsa boken så frågade vi barnen vem den här karaktären var, och vad den hade för roll i förhållande till de andra två mössen: 


Vi frågade barnen vem är detta? Bor dem tillsammans med mössen? Var är dem någonstans?

Barnen tyckte den stora råttan var gammal och kunde därför inte vara mamman eller pappan utan det fick vara en morfar eller en farfar. Då ställde vi också frågan "vad är deras mamma och pappa?" 

"dem har dött när dem körde bil, så dem finns inte mer"
"dem är döda" 

Eftersom fokus på döden blev stort ville vi vidga barnens vyer och ge dem fler alternativ till var föräldrarna kunde vara. En av pedagogerna frågade barnen var dem brukade vara när mamma och pappa skulle gå på fest eller annan tillställning där barnen inte följde med. Då svarar dem att dem brukar vara hos sina mor-och farföräldrar. Detta gav dem nya tankar på att föräldrarna till mössen kanske inte var döda utan bara bortresta på ett eller annat sätt.

I samtal om hur man bor och vem man bor med har vi arbetat med våra egna familjer. Barnen har fått berätta vilka som bor i deras hem, hur dem bor och om alla bor på samma ställe fast dem är familj. Vi försöker få barnen medvetna om att familjekonstellationer kan se olika ut och att det är helt okej. Några har mamma och pappa i olika hus, andra har en mormor som kommer och bor med dem ibland, någon har 2 farmor och en mormor och så kan det också vara. Vi försöker lära barnen att vara normkritiska för att skapa en mer accepterad attityd till det som är annorlunda. Läroplanen för förskolan skriver att vi som arbetar i förskolan ska sträva efter att barnen utvecklar förmågan att se allas lika värde oavsett kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, funktionsnedsättning och så vidare. Vi citerar värdefulla ord från läroplanen för förskolan:

"Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor.

Det svenska samhällets ökande internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald. Kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar"

Barnen fick berätta hur deras egna familjesituationer såg ut och dem fick skapa sina på olika papper. Barnen började med att rita sig själva sedan sina familjer och hur de bodde. 



Populära inlägg