Blogg in. En dag på Ekorren
Hej och välkommen till en dag hos oss på Ekorren!
Tider för hur en vanlig dag brukar se ut:
6:15-7:00 - morgonpersonalen tar emot barnen på avdelning Nyckelpigan
7:00-7:30 - tillbaka på avdelning Snigeln
7:30-08:30 - frukostbuffé och aktiviteter samt lek
9:00 - gemensam samling för alla ekorrar
9:30 - planerad verksamhet inomhus eller utomhus
11:00 - lunch
12:00 - vila
12:30-14:00 - planerad verksamhet inomhus eller utomhus
14:00 - mellanmål
16:15 ca - vi samlas på Nyckelpigan
17:30 - förskolan stänger
Vi startar varje dag med att ha en samling tillsammans. Samlingen brukar börja med att vi hälsar på varandra, turas om att berätta saker vi vill dela med oss av för att sedan gå igenom vad som ska hända under dagen och vilka barn och pedagoger som är närvarande.
Med hjälp av bildstöd blir det extra tydligt att se vad som ska hända, vad man kan förvänta sig och vad som förväntas av en. TAKK används som komplement till det talande språket och är också en bra strategi när det kommer till tydlighet.
På Ekorren arbetar vi mycket med tydlighet vad gäller våra rutiner och strukturer. Detta för att barngruppen ska känna att deras vistelse på förskolan är meningsfull och lärorik och helt enkelt ha en god inblick i vad som ska hända under deras dag på förskolan. För att skapa tydliga strukturer för alla barn så använder vi oss av visuella strategier till det talande språket. Två strategier vi använder dagligen är bildstöd och TAKK.
När vi är färdiga med frukost, lite lek på avdelningen och samlingen så innehåller förmiddagen arbete med vår projektbok "Var är min syster?". Det kan tillexempel vara vårt arbete med regnbågen, skapande av luftballonger, och arbete med olika typer av frågeställningar som vi stöter på i diskussioner kring projektboken.
Leken tar stor plats under dagen och något vi hela tiden uppmuntrar till. Både fri lek där barnens egna fantasier får styra, samt mer styrd lek med tydliga lekkoder och regler där vi är närvarande och deltagande vuxna.
Vi har valt att lägga stor vikt vid gruppens samhörighet och erbjuder dagligen aktiviteter där alla bjuds in till att leka tillsammans, det kan vara olika typer av sammarbetsövningar eller andra lekar som tillexempel fruktsallad, 1 2 3 stopp och katten och musen. Barngruppen efterfrågar dessa typer av aktiviteter och kan i sin tur även dra igång dem på egen hand, med eller utan en vuxens deltagande.